تبلیغات
گروه ماهور - زندگینامه و دانلود آثار سیامک ایقانی
گروه ماهور
نوازندگان ویولن ایران زمین

زندگینامه و دانلود آثار سیامک ایقانی

 

به قلم آقای بهزاد فیض بخش

 

استاد سیامک ایقانی در سال 1326 در کازرون چشم به جهان گشود و تا مقطع تحصیلی فوق دیپلم در شیراز سکونت داشت. با بهره گیری از موهبت الهی و استعداد ذاتی و همچنین اقامت در فضای شاعرپرور و ادیب محور شیراز که آن روزها از هر ایرانی یک حافظ و سعدی بالقوه می ساخت بیش از شش یا هفت سال نداشت که به همراه پدر خود در میانه راه شیراز به تهران با تهیه یک سازدهنی شروع به نواختن نغمات و ملودیهایی نمود که تا آن زمان شنیده بود.

و این اولین بارقه از ظهور ستاره ای دیگر در آسمان پرفروغ موسیقی و فرهنگ غنی این سرزمین بود. پس از این اولین واقعه جدی، وی تا حدود ده سالگی علاوه بر سازدهنی با فلوت دایی خود گاه و بی گاه سرگرم نغمه پردازی می شد تا این که در ده سالگی پدر ایشان با خریداری یک سنتور نه خرک زمینه ساز ورود جدی سیامک ایقانی به موسیقی شد. سیامک ده ساله که در حال گذار از سنین کودکی به نوجوانی بود با سنتور و بدون هیچ معلمی، بطور خودآموز شروع به آشنایی با دریای بیکران موسیقی ایران زمین نمود ولی سنتور برای وی آن مرکبی نبود که یارای پاسخگویی به نجواهای درونی، مکنونات قلبی و تفکر متفاوت ومتعالی وی را که حتی در همان سنین در باب موسیقی داشت را دارا باشد بطوری که در این مورد خود ایشان گفته اند "سنتور به تنهایی روح مرا ارضاء نمی کرد".  وی در همان دوره با خریداری یک ویولن هشت تومانی توانست آن جزء گمشده و زبان شیوای سخنگوی روح پرتلاطمش را باز یابد و به مدد آن ، چنان که بی شک تا پیش از این نیز با آن آشنا بوده اید برگهایی زرین بر دفتر گرانقدر و فاخر موسیقی اصیل ایرانی بیافزاید. در ادامه پس از نواختن و تمرین از روی صفحات و نوارهایی که در دست داشت برای فراگیری نت خوانی و نت نویسی جهت پیگیری علمی موسیقی به کلاس مدرسی به نام "معمان" در شیراز رفت که در آنجا معلم از شاگردش – سیامک ایقانی – می خواست که در پایان کلاس و به دور از چشم دیگر شاگردان، چهارمضرابهایی که ساخته است را به استادش بیاموزد !!

 

ادامه مطالب و دانلود آثار در ادامه مطلب

ایشان در کنار نوابغی دیگر همچون زنده یاد سهیل ایقانی برادر کوچکترشان و نوازنده

 

 چیره دست سنتور و پیانو و استاد بی بدیل مهران مهتدی - که امروزه کمتر کسی را

 

در این سرزمین پهناور می توان یافت که با موسیقی ایرانی و تکنوازی به عنوان مقوله ای

 

 جدی برخورد می کند یا کرده است و از محضر و سبک نوازندگی و بیان ایشان در موسیقی

 

 ایرانی علی الخصوص ساز سرکش ویولن بهره نبرده باشد، استادی که همواره آوازه نامش در

 

سایه افتادگی و تواضع بیش از اندازه اش بوده، کسی که تمامی اهالی موسیقی همواره بر توان و

 

نبوغ وی صحه گذارده اند و در همه این سال ها به دور از هیاهو به تلاش برای تربیت نسل های

 

 جدید سولیست مشغول بوده و همواره تنها کسی است که آرزو داشته شاگردانش از خود وی بهتر

 

باشند – به نوازندگی و تمرین مشغول بوده اند که از اوان کودکی تا کنون صمیمیت و رابطه

 

 دوستی خود را نیز حفظ نموده اند.

 

از دیگر همنواهای ایشان در این دوره می توان به نام هایی چون جمال اسفندیاری،

 

 فریدون حافظی، باقر امینی و ده ها تن دیگر اشاره نمود.

 

استاد ایقانی در سال 1349 به رادیو راه پیدا کرد و تا اواخر سال 1351 نیز در آنجا مشغول

 

نوازندگی بوده است. از سال 1352 تا سال 1354 نیز به خدمت

 

سربازی رفت پس از آن نیز در رادیو مجددا مشغول فعالیت هنری شد و در برنامه های آقای

 

 نوذری که با همکاری بهرام سارنگ اجرا می شد به آهنگسازی و تکنوازی پرداخت.

 

در همان سال 1354 بود که سرپرست ارکستر حمیرا شد.

 

پس از انقلاب اسلامی وی از سال 1357 تا 1360 به همکاری با مهرداد کاظمی مشغول بوده

 

 و پس از آن نیز به همنوازی با اساتید شهیری  چون جهانگیر ملک، فضل ا... توکل،

 

 مهران مهتدی، منصور نریمان و دیگر بزرگان پرداخته اند.

 

قطعه ای بسیار زیبا در دستگاه سه گاه

 

ویولن:سیامک ایقانی

 

تار:منوچهر امیر حشمتی

 

ضرب:حسین شادی

 

سال اجرا:١٣٧٢

                                     

 دانلود




برچسب ها: زندگینامه و دانلود آثار سیامک ایقانی، آثار سیامک ایقانی، برادر سهیل ایقانی، عکسهای سیامک ایقانی، ویولنیستهای ایرانی،
نوشته شده در تاریخ جمعه 29 بهمن 1389 توسط محمدرضا کشاورز